زهرا وحیدی؛ کامبیز پوشنه؛ علی اکبر خسروی؛ مهشید ایزدی
چکیده
پژوهش باهدف طراحی محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش الگو آمیخته و از نوع بین مرحلهای بود. به این منظور دادهها با روش کیفی جمعآوری و تحلیل شدند، علاوه بر این با روش کمی روایی و پایایی آن بررسی گردید. همچنین بهمنظور استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای محیط یادگیری ...
بیشتر
پژوهش باهدف طراحی محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش الگو آمیخته و از نوع بین مرحلهای بود. به این منظور دادهها با روش کیفی جمعآوری و تحلیل شدند، علاوه بر این با روش کمی روایی و پایایی آن بررسی گردید. همچنین بهمنظور استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی کلیه متون، کتب، مقالات مجلات و همایشها به شیوه تحلیل مضمون مورد بررسی و دادههای کیفی جمعآوری شد. سپس خبرگان علوم تربیتی و روانشناسی مؤلفههای کشفشده را پس از بررسی، رد یا تأیید کردند. پس از محاسبه روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای بهدستآمده، مدل محیط یادگیری مبتنی بر یادگیری تحولی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدل محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی دارای 84 گویه (شاخص)، 16 مؤلفه و 5 بعد میباشد. بر اساس نتایج این مدل، 5 شاخص محیط یادگیری عبارتاند از 1) بعد عوامل آموزشی شامل: مؤلفههای نقش معلم، تغییر در روشهای آمادگی و تحقیق معلمان، تغییر اثباتگرایی، محیط دانشمحور، محیط یادگیرنده محور، فعالیتهای عملی و آموزش مسئله محور. 2) بعد عوامل حمایتی شامل مؤلفههای فعالیتهای فرهنگی هنری و خلاقانه، عوامل پشتیبانی و همافزایی تجارب و تعاملات. 3) بعد عوامل غیر آموزشی شامل مؤلفههای تغییرات چشمگیر زندگی و عوامل اجتماعی. 4) بعد نقد محوری شامل مؤلفههای تفکر انتقادی، گفتمان و رهایی .5) بعد عوامل خودشناسی شامل مؤلفههای فرایند خودسازی و هوش هیجانی.